۱۳۹۰ فروردین ۲۰, شنبه

تفاوت بین دمکراسی و لیبرال دمکراسی چیست؟

اگر بخواهیم به زبانی ساده پاسخ دهیم، به طور کوتاه و خلاصه می‌توان گفت، "تفاوتشان در تضمین حقوق فردی است." لیبرال-دمکراسی تضمین می‌کند که در یک نظام مبتنی بر دمکراسی، حقوق فردی تعریف شده در لیبرالیسم به هیچ عنوان پایمال نگردند.

اما کمی توضیح: دمکراسی یعنی انتخاب سیستم حکومت و نحوه کار سازمان‌ها و افراد مسئول، بر اساس رای مردم. البته این تعریف کاملی نیست. اما مراد این است که بگوییم دمکراسی بیشتر بر انتخابی بودن سیستم حکومتی و نضام سیاسی حاکم بر جامعه از طرف مردم تکیه دارد. اما لیبرال دمکراسی تضمین می‌کند که نظام انتخاب شده توسط رای مردم، دارای خصوصیاتی باشد که حقوق فردی افراد جامعه در آن مورد احترام واقع شوند و پایمال نگردند. این حقوق فردی، حقوقی مانند آزادی بیان و مذهب، حریم خصوصی، امنیت فردی و مواردی از این دست هستند.

برخی معتقدند که لیبرال دمکراسی نه لیبرالیسم را رعایت می‌کند و نه سیستمی دمکرات است. چرا که لیبرالیسم را محدود به تعیین نوع سیستم براساس رای اکثریت می‌کند که لاجرم مرزهای لیبرالیسم را تنگ‌تر از تعاریف اصیلش می‌کند. از طرفی دمکراسی را محدود به رعایت حقوق فردی تعریف شده در لیبرالیسم می‌کند. مثلا اجازه نمی‌دهد مردم یک نظام فاشیستی انتخاب کنند که به هرحال یک محدودیت است.

به نظر می‌رسد لیبرال دمکراسی تعادل مناسبی بین تقابل طبیعی آزادی‌های فردی همه افراد و انتخاب اکثریت ایجاد می‌کند. به هرحال برای پیش‌گیری از به وجود آمدن دیکتاتوری‌ها، تکیه بر آرا مردم و ساختن نظام حکومتی و انتخاب افراد بر آن اساس، تنها گزینه است. از طرفی دیگر، باید راهی پیدا شود که انتخاب اکثریت، یک دیکتاتوری خود ساخته بر علیه اقلیت و یا حتی همه افراد جامعه نشود. لیبرال دمکراسی با تضمین رعایت حقوق افراد، این راه را به جامعه نشان می‌دهد.

تنها نکته‌ای که می‌ماند، نحوه تعریف این آزادی‌های فردی و حقوق حداقلی است که فراتر از رای اکثریت، باید برای همه افراد جامعه فراهم گردد. با توجه به پیشرفت جوامع بشری و استفاده از تجربه‌های اجتماعی پیشین، این تعاریف در حال توسعه هستند و حالتی پویا دارند.

منابع:

http://www.historylearningsite.co.uk/liberal_democracy.htm

http://dictionary.reference.com/browse/democracy

http://www.merriam-webster.com/dictionary/democracy

http://www.merriam-webster.com/dictionary/liberalism

http://www.wisegeek.com/what-is-a-liberal-democracy.htm


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر